سه کوزان (sekuzan) نام قله و کوهی از سلسه کوههای زاگرس در شهرستان بروجرد است. این کوه در شمال غربی شهر بروجرد قرار گرفته است و ۳۴۴۰ متر ارتفاع دارد سه کوزان به همراه کوههای مجاور به پهنه زاگرس مرتفع تعلق دارند سه کوزان کوهی کشیده و مخروطی شکل است و علت نام گذاری آن به این دلیل است که دارای سه کوهان یا قوز است. این کوه دارای چشمه های متعددی است که چشمه توتیا از بقیه مشهورتر است همچنین چشمه پر آب دیگری در مسیر قله قرار دارد که آن را چشمه دروزنه ( به معنای دروغگو) می نامند و علت آن اینست که چشمه ای موقت است و به طور ناگهانی آب آن در اواخر تابستان قطع می گردد. سه کوزان از شمال به ادامه رشته کوه های گرین و از جنوب به کوه میش پرور محدود می شود. همچنین قله ولاش از قله سه کوزان قابل دیدن است.

در مسیر قله
در مسیر قله

راه صعود به این کوه از روستای ونایی آغاز می گردد ، روستایی در ۱۲ کیلومتری شمال غربی شهر بروجرد، منطقه‌ای کوهستانی با قلل مرتفع، انبوه درختان و باغ ها، دارای مناظر طبیعی وچشمه‌ سارهای زیبا که سمفونی زندگی و تازگی را به زیبایی می‌سرایند.

پس از عبور از روستا مسیر را از میان کوچه باغ های ونایی ادامه می دهیم و در پایان به مسیر پاکوب در دامنه کوه می رسیم که کاملا مشخص است. مسیر صعود به قله ، جز نزدیک قله که شیب نسبتا تندی دارد دارای شیب ملایم است و به همین خاطر صعود به این قله در این فصل از درجه سختی سبک برخوردار است.

باشگاه گاشو و کاوه
باشگاه گاشو و کاوه

این صعود به صورت مشترک بااعضای باشگاه کوهنوردی کاوه بروجرد برگزار شد که از آقایان کوشکی و امیری و سایر عزیزان همراه در این برنامه کمال تشکر داریم.

سرپرست برنامه: محمد اصلمرز

شرکت کنندگان

خانم ها: ندری، میرزایی، بهاروند، زحمتکش، خیرالهی، آزادی و شاهرخی

آقایان: خوشگوار،مسلم بهاروند، اصولی،حسن زاده، انوجی،گودرزی،ویسکرمی، صادقی و صالحی

حرکت از میدان کیو خرم آباد: ۶:۱۷ صبح

رسیدن به بروجرد از مسیر کاکارضا: ۸:۱۵ صبح

رسیدن به روستای ونایی: ۸:۴۵ صبح

حرکت از ونایی به سمت قله: ۸:۵۰

استراحت و توقف در طول مسیر

صعود به قله: ۱۴:۲۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *